מה זה סינוסיטיס, ואיך מטפלים בזה?

מה זה סינוסיטיס? למה אנטיביוטיקה לא תמיד עוזרת? וכיצד ניתן לטפל בבית במצבים אקוטיים וכרוניים? ובכלל, מה אומרת הרפואה הסינית על המצב הזה?

סינוסיטיס. מי שמכיר אותו יודע שמדובר בתענוג מפוקפק ביותר, שאפילו אנטיביוטיקה לא עוזרת לפעמים והכאב הוא משתק ובלתי נסבל…

בסינוסיטיס, או דלקת בסינוסים, מתרחשת חסימה של הסינוסים שהם חללים או כיסי אויר שממוקמים בגולגולת בחלק הפנימי של המצח ובאזור שסביב האף. החסימה מלווה בכאב ופגיעה בחוש הריח ולעיתים גם מלווה בחום וסחרחורות, תחושת לחץ בראש, אף סתום וכאבי שיניים בלסת העליונה.

ממה זה נגרם ומהו הטיפול המערבי? 

לרוב סינוסיטיס מתחיל ממצב של צינון פשוט או אפילו נזלת אלרגית. הכאב לרוב אינו נובע מזיהום חיידקי והחיידקים בעצם נהנים מהחסימה שנוצרה שמספקת להם אזור חם ולח שמקל על הריבוי שלהם ומאפשר להם "לחגוג". החיידקים מתיישבים להם באזור החסום ובכך מחמירים את המצב ויוצרים "סינוסיטיס אקוטי" שמערב גם חום מדיד ומגביר את הכאב בראש. 

זו הסיבה שזיהוי ופינוי החסימה בשלבים מוקדמים חשוב כל כך ומאפשר לעיתים אפילו להימנע מזיהום חיידקי משני ונטילת אנטיביוטיקה (שיש לה יתרונות רבים אך לפעמים תופעות הלוואי שלה לא נעימות כל כך).

בסינוסיטיס אקוטי הטיפול האנטיביוטי מחסל את החיידק אך לא מטפל בחסימה ולכן לעיתים נחווה רק שיפור חלקי במצב הכאב והגודש או שהזיהום החיידקי יחזור בתוך מספר ימים בגלל שהתנאים מאפשרים זאת. לכן טכניקות הפינוי שאפרט בהמשך רלוונטיות ומומלצות גם במקביל לשימוש באנטיביוטיקה.

אז מה אפשר לעשות בבית?

ישנה חשיבות רבה לפינוי החסימה המקומית על מנת לזרז את ההחלמה ולמנוע הישנות של הדלקת. במצבים של סינוסיטיס, בעיקר סינוסיטיס כרוני, נתחיל לנקוט באמצעים נוספים ברגע שתחושת החסימה מתחילה על מנת למנוע הידרדרות של המצב.

איך עושים את זה?

  1. קודם כל נלמד לזהות את התחלת החסימה. אם אני יודעת שכל צינון שלי בסוף מתפתח לסינוסיטיס אז כבר זיהיתי מתי הכל מתחיל.  חלק מהאנשים חווים סחרחורת או בחילה כסימן מקדים.
  2. שטיפות אף, עם מי מלח או חליטת עלי שסק. השטיפה מתבצעת בעזרת כלים יעודיים לשטיפות אף כגון בקבוקים שונים או נטי פוט (חפשו neti pot בגוגל). ניתן גם להשתמש במזרק פשוט או מזרק עם שסתום מיוחד שמונע בריחת נוזל מהצד המוזרק.
  • מי מלח – שמים רבע כפית מלח גס או מלח הימלאיה בכוס מים חמימים, מעבירים כחצי כוס נוזל בכל אחת מהנחיריים ומאפשרים לנוזל לצאת מהנחיר השני. מי המלח יסייעו לניקוי הריריות והפתחים וימנעו התפתחות של זיהום חיידקי באזור
  • חליטת עלי שסק – מרתיחים 3 עלי שסק שטופים היטב וקצוצים בליטר מים למשך כחצי שעה. מסננים ומקררים. מעבירים כחצי כוס נוזל בכל אחת מהנחיריים ומאפשרים לנוזל לצאת מהנחיר השני. עלי השסק משמשים ברפואה הסינית לטיפול בליחה. החליטה תפנה את הנזלת והליחה ותאפשר פתיחה מהירה יותר של החסימה.
  1. גרב עם מלח גס – לוקחים גרב כותנה, ממלאים בכחצי קילו מלח גס וקושרים. מכניסים למיקרוגל לדקה ומניחים על הסינוסים הכואבים. עובד בדומה לחדרי מלח בהקלה על כאב וניקוז הגודש.
  2. אמבט אדים – לוקחים כוס מים רותחים ושואפים את האדים שעולים ממנה. אפשר לשלב שמנים אתריים (עץ התה, לימון, מנטה ואורגנו) לחיטוי מערות האף. מטפטפים טיפה אחת מכל אחד לכוס המים הרותחים ושואפים את האדים דרך האף בזהירות (לא נשלב שמנים אתריים כשנוטלים סטרואידים).
  3. עיסוי סינוסים עם שמן ייעודי ומניע. יצירת תנועה באזור עוזרת לפינוי החסימה והקלה בכאב בעזרת לחיצות שיאצו או לבד בבית.
  4. צמחי מרפא – ישנן פורמולות צמחי מרפא שמכוונות לאזור האף והסינוסים ופותחות את החסימה. הן מכילות צמחים שמטפלים בגודש וליחה וגם צמחים אנטי דלקתיים על מנת לסייע במניעת התפתחות פעילות חיידקית באזור.
  5. דיקור – הדיקור יכול להקל משמעותית על הכאב ולהחיש את ההחלמה. דיקור על פי אבחנה יכול ליצור הקלה מיידית והבנת הגורם לחסימה מאפשרת טיפול מהשורש ומניעת הישנות הבעיה. 

עוד דבר חשוב מאוד – לשמור על נחישות והתמדה. אחרי שהכאב והנזלת עוברים לחלוטין כדאי להמשיך בטיפול בבית עוד שלושה ימים כדי לפנות את כל השאריות ולוודא שלא תתרחש חסימה חדשה.

מה הרפואה הסינית אומרת על סינוסיטיס?

בפילוסופיה של הרפואה הסינית הסינוסים קשורים לאנרגטיקה של מגוון מערכות. הכבד (רקמות ריריות), הטחול (רקמת חיבור, הצטברות של לחות וליחה), הריאות (נפתחות לאף, פיזית ואנרגטית), מעי גס ושלפוחית שתן (מרידיאנים/ מסלולי אנרגיה שעוברים באזור) ועוד.

במהלך הטיפול אנחנו רוצים להבין למה זה התחיל ולמה דווקא עכשיו. הרפואה הסינית מאפשרת לנו להגיע לשורש הבעיה ולנסות לפתור את המקור.

מקרה לדוגמה:

לפני כשנה (2020) הגיעה אלי לקליניקה נערה צעירה שהחלה לסבול מסינוסיטיס כרוני בגיל 16, לאחר שאביה נפצע קשה בתאונת דרכים. הכאב חזר כל שבועיים בערך והיה ממוקם באזור המצח בעיקר, שם עובר מרידיאן שלפוחית השתן (BL) שמקושר אנרגטית לאנרגיה אבהית.

האף היה סתום לחלוטין מכיוון שאנרגית הריאות הייתה חסומה בשל האבל העמוק שחשה עקב הפציעה הקשה של אביה ואבדן החיים כפי שהכירה אותם עד כה (ברפואה הסינית הרגש הפתולוגי שמשפיע על הריאות הוא עצב או אבל). 

חוץ מההבנה של הגורם לחסימה ושימוש בדיקור וצמחי מרפא שהביאו לשיפור מהיר במצב, הנערה הופנתה לפסיכולוגית יחד עם אמה על מנת שיוכלו למצוא דרכים להתגבר על הקושי בבית ולהמשיך הלאה. כיום היא כבר אינה סובלת מהסינוסים כלל, מצבו של האב התייצב והבית רגוע יותר.

רוצים לקרוא עוד? לחצו על מאמרים נוספים בהמשך.

ניתן גם להירשם לניוזלטר בתחתית העמוד, ולקבל עידכונים בעת פרסום בלוגים נוספים.

מאמרים אחרונים מהבלוג