השימוש בצמחי מרפא נהוג כמעט בכל בית בישראל. שימוש בצמחי תבלין בבישול, בחליטות למיניהן וב"תרופות סבתא" נפוץ מאוד במחוזותינו.

ברפואת הצמחים הסינית צמחי המרפא לוקחים חלק פעיל ונכבד בטיפול העצמי. כלומר המטופל יכול, בעזרת הצמחים, להמשיך את הטיפול בבית לאורך זמן ולהביא להצלחת הטיפול בזמן קצר יותר ובאופן יעיל יותר.

ישנם מצבים בהם צמחי המרפא מוצעים כאופציה להשלמת הטיפול, וישנם מצבים בהם ישנו הכרח בהוספת הצמחים או ביצוע התאמות תזונתיות על מנת להגיע לשיפור ניכר במצב הבריאותי של המטופל.

השימוש בצמחי מרפא עוזר גם במצבים אקוטיים כמו צינון, כאבי גרון או דלקות אוזניים בילדים ומבוגרים ויכול לבוא במקום או בנוסף לתרופות המערביות על מנת לייעל את הטיפול ולקצר את משך המחלה.

ניתן ליטול את צמחי המרפא בדרכים שונות – חליטה, אבקה או טינקטורה בין היתר.

הצורה הנפוצה ביותר היא טינקטורה, שהיא מיצוי הצמחים תוך כדי השרייתם בתמיסה המכילה 30 אחוז אלכוהול שמאפשר לצמחים לשחרר מרכיבים חיוניים שאינם מסיסים במים. כך מתקבלת "פורמולת צמחי מרפא" שלמה ויעילה שכשאר ניתנת על פי אבחנה מתאימה היא יכולה לשפר פלאים את יעילות הטיפול.

בטיפול בילדים או תינוקות (מגיל 6 חודשים) ניתן לנדף את האלכוהול עם מעט מים רותחים לפני נטילת הפורמולה, וכך להישמר מצריכה של אלכוהול, גם אם מדובר בריכוז מאוד נמוך.

ניתן לערבב את הצמחים עם מיץ ענבים או כל מיץ אהוב אחר כדי להקל על השתיה. הטעם שונה מהטעמים המוכרים ולכן ישנם מצבים שהמיץ הכרחי על מנת לזכות בשיתוף פעולה מצד הילד. גם קשית מאוד עוזרת לנטילת הצמחים באופן יעיל.